غرور و غافل شدن از یاد خداوند باعث شکست ما در کربلای چهار شد
اتراچالی با اشاره به ناکامی عملیات کربلای چهار گفت: در خیلی از محافل و گفتهها و شنیدهها این طور بیان میشود که دلیل شکست عملیات کربلای چهار لو رفتن عملیات و اطلاعات استراتژی ما بود بلکه این طور نیست غرور ما و غافل شدن از یاد خداوند باعث شکست ما در آن عملیات شد، ولی در کربلای پنج مزد تمام زحمات و سختیهای ما را داد.
این فرمانده هشت سال دفاع مقدس بیان داشت: عملیات کربلای پنج از تمام جهات در یک شرایط ویژه و بسیار دشواری قرار داشت، چون بعد از کربلای چهار که قرار بود سرنوشت جنگ را مشخص کند و بعد از آن اتفاقات کسی جرات و توان انجام عملیات را نداشت و تصمیمگیریها بسیار سخت و دشوار شده بود.
وی با اشاره به عملیات رمضان عنوان کرد: بعد از عملیات رمضان و با توقف عملیات کربلای چهار دشمن هر چه داشت در شلمچه پیاده کرد، زیرا به این نتیجه رسیده بود که سرنوشت جنگ در شلمچه است.
اتراچالی با اشاره به حساس بودن و دشواری شرایط کربلای پنج گفت: بعد از آنکه تصمیم گرفته شد که عملیات کربلای پنج انجام شود فرصت چند روزه بسیار کمی را برای تصمیمگیری، تصویبسازی و انجام یک عملیات بزرگ را داشتیم.
سردار فضلی جرات انجام عملیات داشت و با قاطعیت گفت ما به تکلیف عمل میکنیم
این فرمانده جنگ در عملیات کربلای پنج ادامه داد: در آخرین جلسه تصمیمگیری هیچ فرماندهای به دلایل فشاری که عملیات کربلای چهار بر نیروها وارد کرده بود برای فرماندهی و انجام عملیات اعلام آمادگی نکرد به جز دو نفر که یکی از آنها سردار فضلی بود که در آن جلسه با قاطعیت گفت «ما به تکلیف عمل میکنیم».
اتراچالی خاطرنشان کرد: عملیات کربلای پنج یک عملیات تکلیفی و اطاعت از ولیفقیه زمان بود و ولایتمداری رزمندههای ما در عملیات کربلای پنج خودش را نشان داد.
دفاع مقدس یک قطعه بریده شده از تاریخ انقلاب نیست بلکه یک جریان ادامهدار است
یکی دیگر از رزمندگان دفاع مقدس که در عملیات کربلای پنج شرکت داشت نیز در جلسه گفت: دفاع مقدس یک قطعه بریده از تاریخ انقلاب ما نیست بلکه یک جریان است که بسیاری از واژهها را خلق کرد و به زندگی معنا داد و امروز بعد از 33 سال این واژهها و مفاهیم در تاروپود و جان و زندگی افراد زنده است.
علیرضا ادیبان متذکر شد: مردم ما با همین مفاهیم است که به زندگی نگاه میکنند و با این واژهها به حیات خود ادامه میدهند.
وی اذعان داشت: دفاع مقدس سه گروه داشت گروه اول آنهایی که رفتند و برگشتند و هیچ ادعایی ندارند، گروهی آنهایی که نرفتند و همیشه آه میکشند که چرا این فرصت را از دست دادند و گروهی نیز نرفتند و آهی هم نمیکشند، اما مدعیان بزرگی هستند و ادعای چفیه و ترکش و خمپاره و دفاع مقدس دارند.